Bijna altijd hangt het af van het type acculader. Sommige bedrijven ontwerpen batterijladers, die u voor onbepaalde tijd kunt laten staan, terwijl het onmogelijk is om langer dan een paar uur per keer aan te laten staan. Het is essentieel om de instructies met de acculader te lezen om te bepalen of het veilig is om deze's nachts aan te laten staan. Het wordt echter over het algemeen aanbevolen om een acculader niet langer dan acht uur zonder zorg aan te laten staan, omdat dit oververhitting, schade aan het apparaat of zelfs brand kan veroorzaken.
Hoewel een paar variabelen te maken kunnen hebben met het overladen van een autobatterij, zijn de resultaten eenvoudig te controleren. Een batterij kan gewoon doodgaan door te veel opgeladen te zijn. Dit is de veiligste bijwerking, maar niet het enige dat kan gebeuren. Een te veel opgeladen batterij kookt het zwavelzuur en het gedestilleerde watermengsel.
De behuizing van de batterij kan heet aanvoelen en beginnen te smelten of op te zwellen. Ontvlambare waterstof kan zich ophopen in de afgesloten cellen van de batterij, waardoor de behuizing onder druk opzwelt en door kleine ventilatieopeningen sijpelt. Zodra de waterstof in zuurstof wordt gebracht, wordt het een zittende tijdbom. Een kleine elektrische vonk kan het gas ontsteken en ervoor zorgen dat de batterij explodeert, waardoor plastic en loodgranaatscherven rondvliegen, naast een bijtende zwavelzuurspray.
Dit is duidelijk de gevaarlijkste bijwerking van een overbelaste batterij. Batterijen van nieuwe auto's moeten mogelijk ook worden opgeladen voordat ze worden gebruikt, wat een andere veel voorkomende reden is waarom een batterij mogelijk moet worden opgeladen. Snel opladen is goed voor een autobatterij die onlangs leeg is vanwege een fout zoals het laten branden van de koplampen of radio. Het is ingewikkeld, omdat het zeker niet gevaarlijk is om je batterij de hele nacht aangesloten te laten, maar het kan je batterij iets sneller verouderen.
Autobatterijen nemen alle spanning aan die naar hen wordt gestuurd, ongeacht of ze al volledig zijn opgeladen. Digitale laders kunnen het spanningsniveau in de batterij aangeven en u in staat stellen het gewenste spanningsniveau in te stellen. Oké, dus iedereen die denkt dat ze zijn batterijen moeten ontladen voordat ze worden opgeladen, denkt helemaal aan een ander soort batterij. Deze Black and Decker acculader en onderhouder (link naar Amazon) kan detecteren wanneer de batterij volledig is opgeladen en vervolgens kan overschakelen naar een vlottermodus om vervolgens de accuspanning te controleren.
Als je een batterij hebt die minder is dan dat, kun je altijd gaan met deze 5-ampère oplader die ook voor onbepaalde tijd aangesloten kan worden, maar slechts 1 volt nodig heeft om het laadproces te starten. Het is absoluut waar dat oudere nikkelcentrische batterijen hun volledige capaciteit zouden 'vergeten' als u ze niet volledig zou leegmaken voordat u ze opnieuw oplaadt. Als u een auto-acculader te lang op een autoaccu achterlaat, laadt deze de batterij te veel op en zorgt ervoor dat het zuur in de batterij verdampt, waardoor uw batterij niet langer kan worden opgeladen. Nikkel-cadmium- of nikkel-metaalhydride-batterijen zijn waar deze mensen het over hebben, maar smartphones gebruiken lithium-ion- en lithium-polymeerbatterijen.
Oudere druppelladers pompen eenvoudig de geadverteerde stroomsterkte in de batterij, ongeacht de laadtoestand van de batterij. De meeste smartphonebatterijen behouden 80% of meer van hun oorspronkelijke laadcapaciteit, zelfs na meerdere jaren intensief gebruik. Vrijwel iedereen heeft op een bepaald moment in zijn leven problemen met de batterij van gadgets ondervonden, dus het is geen verrassing dat mensen voortdurend op zoek zijn naar en allerlei kleine tips en trucs uitdelen om hun batterijen gezonder en duurzamer te maken.